Verkopen moet. Zonder verkopen geen klanten. Geen omzet. Tegelijkertijd kan “moeten verkopen” ook druk geven; die spanning zorgt er helaas voor dat je opdrachten kunt missen.

Met het delen van mijn kennis, ervaring en technieken leer ik mensen hoe ze nog meer op hun gemak kunnen zijn, met als gevolg dat ze meer kunnen verkopen met minder stress en meer voldoening.

Verkopen vanuit je POINT zou je net zo goed verkopen vanuit je HART kunnen noemen. Verkopen vanuit je hart is het meest menselijke en logische dat er is. Passen deze POINT principes bij jouw manier van verkopen?

Purpose en passie voor je klanten

Misschien stel jij jezelf ook de vraag: “Hoe krijg ik mensen zover dat ze mijn product of dienst kopen?” Dat is niet de juiste vraag. De vraag is niet wat je kunt krijgen, maar wat je komt brengen. Voor mij betekent verkopen mensen helpen waar ze mee geholpen zijn. De juiste vraag aan jezelf is: “Waarmee kan ik de klant het beste helpen?”

“Ik heb niets te verkopen, alleen iets te bieden”

Vertrouw op wat je komt brengen. Zodra jij ervan overtuigd bent dat je een product of dienst hebt waar mensen mee geholpen zijn, hoef je helemaal niet meer te verkopen. Je hoeft niet perfect te zijn. Wel oprecht en eerlijk. Verkooptechnieken zijn dan ondersteunend en geen verkooptrucjes.

Oplossing geven waarmee je klant geholpen is

Zorg ervoor dat je het probleem van je klant/prospect kent. Kom in gesprek. Stel de juiste vragen. (Dit zijn vijf type vragen, die leer je in de training!). Check of je je klant hebt begrepen. Pas dan kan de klant jouw begrijpen met jouw oplossing. En als jouw oplossing naadloos aansluit op waar je klant mee geholpen is: BINGO! Je hebt de opdracht. Met zekerheid!

Initiatief nemen zorgt dat je opdrachten binnenhaalt

IK laat het gebeuren i.p.v. ik laat het me gebeuren. Lees dit eens een paar keer over. Hier zit veel kracht in. In plaats van dat je het gevoel hebt dat je geleefd wordt, ben je degene die bepaald i.p.v. dat je bepaald wordt door je omgeving. Zodra jij initiatief neemt gaat er iets gebeuren. Soms zitten de omstandigheden tegen. Door de omstandigheden niet te ontkennen, maar je energie en aandacht te geven aan: “Wat is wel mogelijk?” “Wat kan ik wel doen?” “Wat heb ik in eigen hand?” kom je tot nieuwe acties en nieuwe resultaten. Wat je aandacht geeft groeit. Dat is een natuurwet.

Besef dat elk moment van de dag mensen zitten te wachten op jouw initiatief. Denk niet dat je mensen tot last bent. Soms moet je wel 5 of meer pogingen doen om in contact te komen met die ene klant die wel wil. Haak niet af, want hier zit jouw onderscheidende waarde. Het geeft een goed gevoel als je van betekenis kunt zijn voor klanten. Als je jouw principes leeft ben je nooit teveel en altijd welkom. Daar kan je op vertrouwen!

Nut en Noodzaak

“Mensen kopen niet omdat ze je zo aardig vinden. Mensen kopen van je omdat je met jouw product of dienst hun business, werk en leven een beetje beter en leuker maakt.”

Je kan ook zeggen, mensen willen ergens voor betalen als ze het nut en de noodzaak ervan inzien. Met de juiste vragen maak je mensen bewust waar zij echt behoefte aan hebben, waar ze echt mee geholpen zijn. Door jouw persoonlijke benadering kan je ook de juiste vragen stellen die andere verkopers en ondernemers niet stellen. Mensen waarderen jouw deskundigheid en eerlijkheid. Let maar op: prijs is geen discussie als mensen voelen dat ze met jouw oplossing echt geholpen zijn!

Toegankelijk

Maak de dingen makkelijk en mogelijk voor je klanten. Wees bereikbaar. Afspraken nakomen is voor jou de gewoonste zaak. Net als het “lopen van een extra mijl.” Niet omdat het moet, maar omdat het bij je past, omdat je het fijn vindt te doen. Dat geeft vertrouwen. Vertrouwen versterkt de relatie met je klanten nog meer. Zo komt er meer en meer flow in jouw business!

Maak je POINT